Translate

søndag 27. januar 2013

Vafler som endte opp som sunne pannekaker istedenfor

Suget etter vafler har de siste dagene bare økt og økt.
Søkte litt på google og kom over denne bloggen med oppskriften på sunne vafler.
Turen gikk derfor innom Bunnpris i dag for innkjøp av ingrediensene som trengs. 

Først må jeg bare legge til at jeg IKKE er en kokk og heller ikke veldig klok når det kommer til matlaging.
Så når det står i oppskriften at det skal være 1 DL med en ting, tenker jeg automatisk at det er naturlig at det tilsvarer 100GRAM. Dere som kan dette skjønner sikkert nå hvordan første forsøk på røra gikk.
Alt som hadde med DL veide jeg opp på kjøkkenvekta i GRAM. (Dvs 1 dl = 100gram.) På slutten var røra neste som en deig og jeg skjønte at noe var galt. Fant fort ut at jeg ikke hadde gjort det riktig og ente opp med å lage den på nytt, denne gang med målebeger ;)

Uansett, dette er oppskriften: 


3 egg
6 dl skummet melk
1 dl lettkokt havregryn
1,5 dl sammalt rug, grovmalt (dette er det jeg kjøpte feil, ble litt stressa av alle folka på butikken)
0,75 dl mandelmel
Litt sukrinmelis
(jeg gjorde litt om på den originale oppskriften siden jeg har mandelmel i skapet og kjøpte litt feil type mel)


 Visp sammen egg og melk

 Bland inn de tørre ingrediensene

Det skal være klumpe fritt, derfor brukte jeg håndvisperen min

Sett i kjøleskapet i ca 30 minutter

Jeg har ikke vaffeljern her hjemme, kun belgisk-vaffeljern.
Tenkte at det må jo fungere og testet det ut

Sånn ble resultatet......... Ikke så bra altså. 
Belgiske vafler er relativt tykke og luftige og fungerer 
ikke til denne type rører. Det har jeg lært nå!

Måtte ty til en annen løsning:
Stekepanna med teflonbelegg. Dette gjør at røra ikke setter seg fast.
Så istedenfor vafler ble det pannekaker/lapper :D


Perfekto!


 Nam nam :)

Tok ut litt frosne bringebær og varmet de i microen. 
Blandet deretter inn søtningsmiddel. Det ble syltetøyet mitt.

Brukte 1 skive brunost på hver pannekakke.

Av denne røra ble det nok til ca 10 stk pannekaker/lapper







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar