Translate

mandag 3. desember 2012

Tips: hvordan gjøre Sashimi eller sushi til et lettere måltid

Jeg begynte nå i sommer å like Sashimi. Hvis du ikke vet hva det er kan det sammenlignes med Sushi, bare at ting ikke er presset sammen, men alt ligger fordelt. Det vil si at du selv kan bestemme om eller hvor mye ris du vil spise. Jeg liker best laks (sorry, men er litt kresen på nye og ukjente ting)og får derfor bare laks som fisk når jeg bestiller det på den faste restauranten vår.

Jeg trodde lenge at dette var et måltid som ikke hadde så mange kalorier og at jeg trygt kunne spise hele brettet uten at det ville ha en betydning for vektnedgangen, men der tok jeg feil. Og vi spiste det OFTE!

Etter at jeg meldte meg inn i Grete Roede og begynte å veie og loggføre all maten jeg spiste fant jeg fort ut at dette kunne bli MANGE kalorier hvis jeg ikke fulgte med.
Når man ser på brettene man får ser det ikke ut som det er så mye, men veier man det opp finner man fort ut at her er det mye mat.

Jeg har lagd et eksempel fra middagen vi hadde i dag, nemlig Sashimi (surprise, surprise):



Dette er brettet jeg fikk som skulle være et måltid. Der var det laks, avocado, ingefær, wasabi, ris og soyasaus.


Jeg delte opp laksen og veide det opp. 328 gram ble det. Totalt 680 kcal!! Og det er BARE fisken!


Men jeg har funnet ut en genial løsning: Deler hele måltidet i to og tar det til middag over 2 dager. 
Det er fortsatt et sunt måltid, bare mindre kalorier og kan nytes med bedre samvittighet :)


Slik gjør jeg det. Hvis jeg hadde spist alt som 1 måltid hadde det vært over 1000 kalorier, mens nå er det ca 530 kcal per måltid :) 



Dette passet godt etter en treningsøkt med styrke.
 Bon Appetit! 




Tips: bytt ut den vanlige soyasausen med "Kikkoman Soy Sauce, Less Salt". Jeg pleier å kjøpe min på Rema 1000 eller ICA


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar