Translate

søndag 30. desember 2012

Nyttårsforsett for 2013

Jeg har aldri egentlig vært en stor tilhenger av det med nyttårsforsett. Det virker som at man setter seg for høye mål som man ikke klarer å oppnå. Sprekker man har man automatisk gitt opp forsettet. Er planen i utgangspunktet å gi opp en ting, som f.eks røyk, er det noe som burde gjøres før klokka slår 23.59 den 31 desember. Det er bedre å sette deg mål om å kutte ned gradvis fra 1 januar og legg planen om at i løpet av 2013 skal du klare å slutte helt. Dette kan gjelde for så mye forskjellige ting.

Men i år er ting litt annerledes for meg, jeg har allerede begynt å innarbeide meg nye og bedre spisevaner og vekten har gått ned.

Så denne gangen skal jeg lage meg nyttårsforsett som ikke burde være for vanskelig å oppnå:

# Jeg skal klare å holde vekten under 65 kg.

# Jeg har lyst til å redusere fettprosenten og øke muskelmassen. 
Etter nyttår skal jeg legge en matplan for å få til dette. Skal lese meg mer frem om dette senere. Regner med at proteininntaket må økes endel..

# Trene minst 2 ganger i uka, den ene gangen skal være på treningstudio med styrke. 
Unntak ved sykdom og/eller skade.

# Teste ut nye treningsformer

# Har lyst til å gå opp et fjell eller klare å oppnå en lignende utfordring. Noe å jobbe mot og forberede seg til. 
I det fjerne er det sånn halvveis planlagt å gå opp Gaustatoppen i 2013, håper dette lar seg gjøre.

# Opparbeide enda bedre vaner i forhold til mat og tanker, og beholde de jeg har fått i 2012.
Vurderer kognitiv terapi eller en type selvhjelp som tar tak i slike tankeproblemer jeg har ifht til mat

# Holde blodsukkeret i sjakk og IKKE måtte begynne på medisinene igjen. 2013 skal bli et medisinfritt år!
Skal bruke mer tid på å lese om diabetes 2 og mat.

# Lære meg å lytte mer til kroppen.

# Vurderer å begynne med formbilder om en eventuelt utvikling av økt muskelmasse og fettnedgang, men er ikke helt bestemt på dette enda. 
Det kan kanskje gjøre motivasjonen min større ved å se resultatene på bilder?


#Skulle jeg glippe eller sprekke, må jeg ikke gi opp!# 
Det vil bare være enda en hindring på veien jeg vil lære av, og neste gang vil valget kanskje bli lettere å ta.

Regler er til for å brytes, livet er til for å leves.

Ønsker dere alle sammen en flott nyttårsfeiring og håper at vi sammen kan gjøre 2013 til et bedre og sunnere år!
Ta vare på dere selv og hverandre :)

3 kommentarer:

  1. Bra mål dette!
    Ikke utelukk havregryn fra kostholdet når du leser om at du må øke proteininntaktet. Vaniljehavregrøten jeg spiser er det viktigste jeg får i meg iløpet av dagen.(nå har jeg litt protein i form av mager cc i, men det er havregrynene som gjør den så viktig).

    Tenk at kroppen trenger litt av alt, og det viktigste er når du spiser hva.(etter min mening og erfaring).

    Kan anbefale langrenn og Wii Fit som alternativ trening - jeg er heftig støl etter et par runder med hula loop og boksing på wii fit'en både igår og idag. Samt ved langrenn merket jeg raskt at jeg brukte andre muskler enn kroppen var vant til.

    2013 blir et friskt år :)

    SvarSlett
  2. Havregryn prøvde jeg for noen år siden og syns ikke det smakte noe særlig, men vurderer sterkt å prøve det igjen. Hatet i utgangspunktet CC også pga konsistensen, men nå elsker jeg det :)
    Helt topp å spise som frokost med yoghurt siden jeg klarer brød eller slik rett etter at jeg har stått opp.
    Kjøpte meg langrennski for 2 år siden og syns egentlig det er veldig gøy. Problemet er bare det å frakte dette med seg til dit det er mulig å gå på langrenn når man ikke har bil..
    Skal prøve å få gått litt etter nyttår på familiehytta til samboeren, der er det flott å gå på ski og ikke så mange andre som går samtidig.
    Vi har Wii, men aldri kommet så langt som å kjøpe Fit. Blir det en grei treningsøkt av det?

    Har prøvd å lære meg til å lese kroppens signal om når den er sulten og etter hva, og tror det har fungert så langt :)

    SvarSlett
  3. Ja, iallfall på hula loop, boksing, yoga og styrke i en og samme økt.

    Vanlig havregrøt smaker kjedelig. Jeg lager med 1dl havregryn(blanding av lettkokt og store), 2dl vanilje rismelk, 2-4ss mager cc, ett par dråper stevia vanilje, litt kanel og kardemomme. Blander alt sammen i en stor skål og har i mikroen. 1min eller mindre av gangen og rører mellom hver. Beste måltidet ever, tok ett par ganger før jeg ble vant til å ha cc oppi, siden konsistensen blir annerledes.

    SvarSlett