Translate

onsdag 28. november 2012

Røkt svinekam med grønnsaker - med feil kan det fortsatt bli godt

Dagens middag har vært på lista en liten stund, da vi normalt sett ikke bruker mye tid for å lage middag her i huset.

Dette er første gangen jeg prøvde meg på denne retten og fulgte en oppskrift jeg fant på nettet. Alt gikk ikke etter planen, men improviserte litt underveis og det ble fortsatt velsmakende ;D

1. Begynte med å skjære opp mandelpoteter, løk, hvitløk og noen blomkål bunter og la dette i en ildfast form.



2. Fylte så opp med vann så det dekket mesteparten av grønnsakene



3. Deretter la jeg kjøttstykket (med den feteste siden opp) oppå grønnsakene med et steketermometer på midten



4. Så inn i ovnen på 130 grader i ca 1 time og 20 minutter. Kjøttet skal ha en kjernetemperatur på 70 grader, da er den gjennomstekt og fortsatt saftig



5. Tada, ferdig! La kjøttet få hvile et par minutter, så holder den på saftigheten



6. Jeg trodde mesteparten av vannet ville fordampe under stekingen, men det gjorde det ikke. Potetene var fortsatt litt harde i konsistensen og da gjaldt det å komme på en annen løsning: nemlig den nye WOK-panna vår. Væsken ble stekt bort og potetene ble mykere.


7. Kokte opp surkål (nam nam) som jeg bare pleier å spise hjemme hos mor fordi vi aldri lager mat hjemme som dette passer til. Dette ble resultatet:


8. Syns fortsatt det manglet et lite piff, så da ble det en dæsj med sterk sennep ved siden av




Kunne godt hatt en form for saus ved siden av, bare en liten skje med peppersaus eller noe, men det får bli en annen gang.

I dag veide jeg ikke opp noe av maten, noen gang skal man bare ikke bry seg om vekta. Dette er fortsatt godt og sunt, så jeg tok det hele på gefilen.

I morgen blir det rester av svinekammen med en annen versjon av poteter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar