Translate

søndag 25. november 2012

Ikke vær DUM, bruk REFLEKS!

I går ble det ikke bare julegaveinnkjøp, men selvfølgelig også litt-til-seg-selv-gaveinnkjøp.

Jeg er veldig opptatt av det å bruke refleks nå i mørketiden (og HJELM når jeg sykler!).

For en stund siden så jeg nesten døden i øynene etter å nesten ha blitt kjørt rett ned av en idiot av en bilist. Jeg er fortsatt i 100% hel tilstand bare på det grunnlaget av at refleksen i hodet reagert så fort som den gjorde, for hånda mi var helt SVART etter møkk fra panseret på bilen etter at jeg hadde dyttet meg selv til siden når han ikke klarte å bremse ned.

Slik skjedde det:

  • Jeg gikk over et fotgjengerfelt (går aldri over uten å se meg for eller at bilene som kommer stopper for meg) 
  • 2 stk biler stoppet opp for meg
  • jeg tittet til venstre hvor det er en svingen, kunne ikke se noen biler derfra
  • begynner å gå over
  • og VIPS der kommer det en bil fra venstre i full fart 
  • jeg hører lyden av motor komme mot meg
  • armen min i refleks skyter ut til siden og jeg hopper samtidig som jeg dytter fra meg armen
  • jeg havner midt i fotgjengerfeltet
  • bilen bråbremser ETTERPÅ, stopper opp og kjører videre uten å komme ut! 
  • jeg blir stående stille på stedet (altså midt i fotgjengerfeltet) i sjokk og føreren i den ene bilen som hadde stoppet opp kom ut og spurte om alt gikk bra
  • "jaja, det går bra med meg" sa jeg og gikk videre. 
Det gikk først opp for meg etterpå hvor ille det faktisk kunne gått. Jeg kunne endt opp lam, hardt skadet eller i verstefall død....
Dette skjedde midt på lyse dag, men allikevel har opplevelsen gjort at jeg er enda mere bevisst på å ha på meg refleks, helst av den typen med leddlys for da kan syklister uten lys også se meg klart og tydelig.

Jeg har flere typer refleksvester, men ønsket som var litt enklere og med noe form for lommer.
Da fant jeg denne på G-sport til 129,- som kan brukes til trening og turer:



Dette er forfra. Med klips og 2 nettinglommer som kan være praktisk til å oppbevare f.eks nøkler og andre småting. Det er ikke plass til drikkeflaske, men da får man finne andre løsninger for det.


Dette er bakfra. Der er det en stor nettinglomme som går langs hele ryggen. Her kan det oppbevares f.eks ekstra genser eller andre plagg. Kanskje en tynn regnjakke? Praktisk og fin var den i hvertfall.

                                    ~
Jeg går igjennom en park hver dag etter jobb som er så og si mørklagt. Bare noen dårlige lys langs gangstien. Og hvis det kommer syklister i full fart (som de som oftes gjør) uten lykt vil de ikke kunne se meg med en vanlig refleks før de har truffet meg. Derfor har jeg gått til innkjøp av noen nye ledd-reflekser.

                        ~ Refleks på Clas Ohlson ~

Denne kjøpte jeg to stykker av. En til samboeren og en til meg. Kostet 99,-. Det er en ledd-lykt som kan festes på armen eller benet. Og den har to funksjoner, at den lyser eller blinker.

Slik så pakningen ut.

Slik ser den ut i mørket. Lyser godt opp og man kan ikke unngå å syns! Og det er jo det som er meningen, eller hva?
       


Denne kjøpte jeg 1 stk av. Det er en ledd-lykt for å feste på skoen. Kostet 79,-. Samme funksjoner som på den andre, blinkende eller bare at den lyser.




Denne kjøpte jeg faktisk 6 stk av. Helt genial, liten sak som festes på glidelåsen på jakka. Det gjør at du alltid har en liten form for ledd-lys refleks og syns i mørket. Den koster 29,- for 1 stk, eller 25,- ved kjøp av flere. Den er på størrelse med en vanlig glidelås.


Slik så pakningen ut og når den er avslått. Den er diskre og gjennomsiktig.


Skrudd på mens lyset fortsatt står på


Sånn vil den bli seende ut i mørket. GENIALT!

I FØLGE TRYGG TRAFIKK REDUSERER DU RISIKOEN FOR Å BLI PÅKJØRT MED 85% NÅR DU HAR PÅ REFLEKS!


Litt fakta om refleks:


  • Heng refleksen i knehøyde. Da mottar den mest mulig lys fra billyktene.
  • Velg helst reflekser som beveger seg når du bruker dem, de synes best.
  • Legg reflekser i lommene på alt yttertøy. Da glemmer du dem ikke!
  • Du får kjøpt reflekser i de fleste sportsbutikker, på apotek eller i bokhandelen, eller i nettbutikker.
  • (Kilde: Trygg Trafikk)
  • REFLEKS-FAKTA Refleks:
  • I perioden 2006-2010 omkom 136 fotgjengere i trafikken.
  • Av disse var 19 under 25 år. De aller fleste var voksne og eldre.
  • 35 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket.
  • Kun 5 prosent av fotgjengere som blir påkjørt og skadet bruker refleks.
  • Med fjernlys kan bilføreren se deg på 400 meters avstand hvis du bruker refleks.
  • Når bilen bruker nærlys er du synlig på 140 meter hold med refleks.
  • Uten refleks er du synlig først på 25 meters hold. Det tilsvarer cirka ett sekund hvis bilen kjører i 80 km/t, og rundt to sekunder hvis bilen kjører i 50 km/t.
  • Med refleks reduseres risikoen for å bli påkjørt i mørket med 85 prosent.
  • To av ti voksne bruker refleks.
  • (Kilde: Transportøkonomisk institutt, Statistisk sentralbyrå, Trygg Trafikk)



Her er et par artikler jeg har kommet over vedrørende refleks:

VG - 4 av 5 fotgjengere dropper refleks
Fakta om refleks


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar