Translate

onsdag 9. januar 2013

Legen + nam-nam-middag

Var hos legen i dag og det gikk veldig bra. Jeg har gjort som jeg har blitt fortalt og lært av henne, og derfor har resultatet vedvart etter medisinslutt.
Tilfeldig blodsukker var på 5,1 og langtidsblodsukkeret var på 5,3. Det er bra og veldig innenfor det 
normale :) YES!!!!
Fortalte henne om utfordringene mine med tankene som presser seg på når jeg først har spist en ting som er usunt. Det at tankene så og si snur seg med engang og vil fortsette med usunn mat. Vi pratet en stund om dette og jeg må lære meg at ingen mat er 100% NEI-mat, men heller en-gang-i-blandt-mat. Og selv om jeg har kost meg med en ting, så må jeg kunne gå videre ganske fort og følge riktig vei igjen. Det burde ikke ta 2-3 dager, men rett etter at jeg har valgt noe usunt og har spist det opp. 

Som hun sa: hvis jeg en dag går rundt å tenker på ostekake og det er det jeg virkelig vil ha og ønsker, burde jeg kjøpe et stykke ostekake, nyte det og deretter gå videre. Selvsagt ikke gi inn for fristelsene HELE tiden, men en gang i blant og bare nyte noe godt :)

En annen ting hun fortalte var at kroppen min nå vil til en viss grad være min "uvenn" en tid fremover. Kroppen savner disse 18-19 kg den har mistet og vil gjerne ha vekta tilbake på 84 kg. Derfor prøver hodet mitt å lure meg innimellom til å tro at jeg har lyst på mer (usunn)mat enn hva jeg trenger. Det vil også det neste året være enklere for meg å øke i vekt enn for en person som har vært slank hele livet. Dette er fordi cellene i kroppen husker fettet den hadde og tviholder mer på disse hvis det først blir tilgjengelig over en lengre periode. Jeg må være flink med å ikke falle helt av lasset, men hente meg inn igjen og jobbe med tankene mine. Hun er også veldig stolt av det jeg har gjort, hun har ikke hatt mange pasienter som har fulgt hennes råd så godt som jeg har gjort. (følte meg litt stolt da ja)
Kunne også dele med henne de inntrykkene og opplevelsene jeg fikk i jula, med tanke på mamma-generasjonen som har diabetes 2. Hvor lett de bare aksepterer det med at de tar medisiner og ikke trenger å yte noen ekstra innsats av den grunnen. Hvor de faktisk ikke vet hva de burde spise og drikke. Svigermor spurte meg faktisk helt i starten av prosessen min om hva jeg kunne spise, om f.eks ostepop, chilinøtter ol. var negativt på blodsukkeret mitt! Og hun har hatt diabetes 2 i noen år (!). Jeg sa til legen min at jeg syns det er synd at de bare har akseptert livssituasjonen sin for det det er og ikke gjør noe ekstra for å kunne redusere medikamentene. Mye kan gjøres med kosthold og bevegelse, det er jeg et vandrende bevis på. Legen min ble faktisk litt overrasket og tok dette til seg at det er like viktig å gi de eldre informasjon, kanskje litt mer detaljert også, om hva de MÅ gjøre for å forbedre sykdommen. Så da lærte hun noe av meg også :) 

Syns faktisk dette med blogging funker litt som terapi for meg, få ut en del tanker og jobber igjennom dem mens jeg skriver innleggene. Sånn til info,det blir nok noen litt mere nærgående innlegg fremover.
Takk til dere som følger meg på ferden!

*

Middag




1 stk fullkornspita fra Hatting
100g karbonadedeig
29g løk
100g blomkål
60g brekkbønner
50g (1/2)avocado
Ketchup uten sukker
Litt salt og vita hjertego`smør

Totalt ca 450 kalorier

2 kommentarer:

  1. Uff jeg hater alltid å lese om hukommelsen til fettcellene. Jeg vet det er fakta, men synes det er så utrolig "dårlig gjort". For det er så utrolig mange som er flinke å slanke seg men så skjer det noe utenfor deres kontroll og så kommer alle kiloen tilbake + gjerne dobbelt opp. Også tenker andre, uvitende, at de er "svake" som ikke klarer opprettholde vekten sin. Uff den uvitenhet til mennesker når det gjelder overvekt altså!

    Ok. Tror jeg har stått opp med feil ben idag så negativt fokusert jeg var nå. HaHa sorry :)

    Synes du har vært utrolig flink og jeg er helt enig med legen om at hvis man ikke klarer slutte å tenke på et kakestykke så er det bedre å spise et stykke og bli ferdig med det, så lenge man ikke spiser hele kaka. :P

    Tror forresten du fint kommer til å takle dette året, du har jo lagt om til vaner du klarer å holde. :)

    SvarSlett
  2. Syns det er fælt at det skal være sånn med fettcellene ja. Først har man flink med å gå ned og hvis det er en periode man ikke er fullt så streng med seg selv skal man "straffes" med at det legger seg fortere på kroppen :(

    Tror nok det er lurt å gi inn for de aller største fristelsene en gang i blant ja, da kommer man seg fortere videre og kan fokusere på andre ting.

    Håper dette året går bra, ser allerede frem til nyttårsaften 2013/2014 og se om jeg har klart å holde vekta under der den skal være ifht nyttårsforsettet mitt Det er det kun jeg som kan kontrollere og det er jeg som setter grensene :)

    SvarSlett