Translate

fredag 4. januar 2013

Gått på en smell i dag - må bryte de dårlige vanene snarest

Sov ikke så veldig godt i natt heller, og er mer sliten i hodet i dag. Bare mas på jobben og klarer ikke helt følge med i svingene.. Til frokost spiste jeg 1 skive grovt brød med magerost og skinke på. Dette var rett over kl 9 når jeg kom på jobb. Stresset begynte egentlig ganske så snart jeg hadde fått satt rumpa ned på stolen. Ved nyttårsskiftet var det om å gjøre å få det meste av ting fakturert ut slik at det havnet på 2012. Det vil si at det er mye papirer må ryddes opp i i ettertid.... uff.... bare mas...
Og med mitt hodet glemte jeg å spise noe mellom frokost og lunsj og kroppen ble helt ute av balanse. Og nok en gang setter jeg andre før meg selv, selvom jeg MÅ ha i meg mat pga blodsukkeret.

Koblingen mellom hodet og kroppen er ikke helt på lik linje innimellom og jeg tenkte at jeg må prioritere jobben før jeg kan spise. FEIL! Det kan jeg ikke gjøre og det må jeg huske til neste gang.

Kl 13 holdte jeg på å gå i bakken og da sa det stopp. Jeg la fra meg alt av papirer og ignorerte telefonen som ringte for fullt. Ga beskjed til hun skal overlappe meg når jeg har lunsj at nå må jeg ha i meg mat.

Når ting er slik som i dag velger hodet feil mat selv om sunn mat er tilgjengelig. Hadde fortsatt mer grovt brød igjen, og pålegg, og frukt. MEN på fredager er det pølser på jobb. Det er en fast ting som jobben kjøper inn hver fredag og det er noe som vi ansatte ikke betaler for. Kjelen var full av de beste winnerpølsene jeg vet om og jeg kunne kjenne lukta hele veien ned trappa. Der og da ble valget lett: pølser til lunsj!
Begynte med en i brød, så en til i lompe og enda en til i lompe. Deretter stoppet jeg opp og følte ikke meg  noe særlig mett, men bestemte meg for å sette på noe kaffe og at kanskje i mellomtiden ville maten ha truffet magen. Kaffen traktet og det kom flere ned til lunsj og jeg endte opp med enda en pølse.... Etter den siste biten var jeg på stadiet over overmett.... Det hadde blitt totalt 4 pølser!
Ikke en akkurat-passe-mett engang, men skikkelig-skikkelig mett..... blæææææ.... Så mett har jeg ikke vært på lenge. Og jeg følte meg uggen og enda mer energiløs enn før matorgien....Pokker åsså!


Bildet er linket opp mot denne nettsiden via Google. 


Denne uka har vært mislykka med tanke på mat- og treningsveien. Og ser selv nå at de 2 ganske så søvnløse nettene kommer av nettopp dette. Dette er noen jeg har gjort mot meg selv. Igjen. Nok en gang. Samme sti som tidligere. Dårlig mat og liten bevegelsen..
Veide meg på morgningen i dag for å se hvor jeg ligger i løypa. Har slitet med treg mage siden 1 nyttårsdag og dårlig planlegging av måltider har gjort at jeg i dag tidlig veide 66 kg.... Har bestemt meg nå for å ta tak i nakkeskinnet mitt , FØR det går for langt igjen. Nyttårsforsettet mitt er å veie under 65 kg og det er et mål jeg skal ha i hele 2013! Vekta er lagt oppå et skap langt inntil veggen hvor jeg på ingen som helst måte kan nå den og skal ikke veie meg før siste søndagen i januar. Skal også iløpet av helga legge opp en bestemt matplan for hva jeg skal spise hver dag hele uka. Forskjellig mat og retter hver dag, men da vet jeg hva jeg går til og det blir det lettere å handle inn også.

Dette er planen foreløpig: 
  • Frokost, lunsj, middag og mellommåltider, faste måltider
  • Forberedelser og planlegging av måltider
  • Også planlegging av eventuelle utskeielser
  • Brus kun i helgene eller til middag på hverdager. 
  • Vann skal prioriteres og sitron skal kjøpes, kroppen skal renses. Farris er ok, så lenge vann er den største andelen av væske iløpet av en dag
  • Legge det inn måltidene på Grete Roede sin kalorikalkulator på forhånd og passe på hvor mye jeg får i meg. Skal ihvertfall ikke gå under 1200 kcal per dag.
  • En av dagene denne helga vil jeg også få trent på en eller annen måte. 
  • Legge plan for trening i ukene som kommer og følge dem. Ingen overdrivelser, men heller ha mindre mål og være fornøyd når jeg klare mer.

PS. Bildet er gammelt: blomkålsuppe med spekeskinke...nam nam

Jeg klarer meg bedre når hverdagen er strukturert og jeg vet til hver en tid hva jeg skal spise og hvor mye.
For noen høres sikkert dette ekstremt ut, men for meg er det nok det som fungerer i lengden.

Må bryte de dårlige vanene før de bryter meg..

Små grep gir stor effekt!

2 kommentarer:

  1. En ting som burde tronet listen på toppen. SØVN!!
    Dårlig med søvn eller feil døgnrytme(om enn bare litt) fucker opp kroppen. Min kropp stopper helt opp når det går dårlig med søvnen. Ikke bare stopper den opp i forhold til at den burde veid mindre(noe jeg oppdaget tilfeldig i høst), men også at man får lyst på feil mat - salt og fet mat. Noe som igjen fører til at du får lyst på brus, godteri og alt mulig annet. Salt mat er farlig i store doser altså! Så søvn, det har jeg oppdaget at er nøkkelen til alt. Og etter søvn kommer trening. For med trening følger et bedre kosthold - iallfall for min del - for da må jeg jo gi kroppen det den fortjener etter at jeg har brutt den ned.

    Ønsker deg uansett lykke til, dette klarer du! Fortsett å hold på de gode vanene du fikk i fjor og ikke la 4 pølser ta knekken på deg. Vi må ha dårlige dager/uker for å gjenkjenne de gode dagene, ukene, månedene og årene. :)

    SvarSlett
  2. Ja, alt henger til slutt sammen. Iløpet av helga har jeg sovet i snitt 11 timer per natt... Trengte å ta det igjen kjente jeg.. Og kroppen blir automatisk friskere og mer opplagt, og klarer ihvertfall å ta de mere riktige valgene.
    Begynner man å skeie ut med en ting, er det lettere for meg å skeie ut med andre ting også. Blir som med et domino-spill. Er som at hodet er koblet til feil en eller annen plass.

    Takker deg for gode ord, nok en gang :)
    Og det er som du sier, man må ha dårlige dager for å vite når man har de gode dagene og kan verdsette dem :)

    SvarSlett