Translate

torsdag 11. april 2013

Øke inntaket av kalorier


I går skrev jeg et innlegg på fitnessbloggen hvor jeg stilte et enkelt spørsmål som jeg har tenkt mye på:

Har den siste mnd trent styrke 3 dager i uka og jeg kjenner forbedringen komme snikende på. Fra dag 1 og til nå har jeg doblet det jeg løfter og det er jeg fornøyd med. Pluss 1 dag med kondisjon på tredemølla med stigning og litt jogging i ca 1 time. Og en tur i ny og ne.
Det eneste er at iforhold til selve vekta står jeg relativ stille og jeg vet ikke om det er fordi jeg har lagt på meg mer i form av muskler eller om det generelt ikke har blitt noen forandringer sånn kroppslig.
Ønsker fortsatt å gå ned noe i vekt/gjerne i fettprosent og lurer på om noen kan sånn ca si meg hvor mange kcal jeg skal ha i meg iløpet av en dag. Per i dag ligger jeg på mellom 1200 og 1400 kcal, men er usikker på om dette er for lite eller for mye..
Jeg er ikke noe flink til å tenke at jeg må spise mer for å gå ned i vekt, men det hjelper å høre det fra andre som kan dette og som kan komme med innspill 
Jeg spiser mye fisk og grønnsaker, relativt lite kjøtt (er ikke så glad i kjøtt) og en del cottage cheese. Og kanskje 1-2 frukter per dag. Til tider blir det litt brød, men sjeldent poteter eller pasta. Litt ris blir det til sashimien min, men det er kun ca 80g per gang.
Skal på sydenferie om under 4 mnd og kunne veldig gjerne tenkt meg å se OK ut i bikini, noe jeg ikke har brukt på mange år Og nå som jeg er på god vei med rutinen med styrketrening, vil jeg ha meg nok med næring og ikke sabotere fremgang pga det.


Dette var et av svarene jeg fikk:

Du bør ALDRI gå under basalforbrenningen din! 1200 kcal er altfor lite, 1400 også! Basalforbrenningen (bmr) er det kroppen din forbrenner på et døgn dersom du ligger i koma, ergo HELT STILLE HELE DAGEN. For at organene dine skal gjøre jobben sin, for at hjertet ditt skal slå osv, bruker kroppen ca 1500 kcal i døgnet (bmr), og får kroppen mindre enn dette over lengere tid kan det få alvorlige konsekvenser.
Når du trener tung styrke, går turer, jogger en time, sitter på en stol, grer håret ditt, tar en dusj, går på do osv, så bruker kroppen din energi. Konstant. Legg deg på ca 2000 kcal på treningsdager og 1800 kcal på fridager i en periode og fortsett med å trene og være aktiv, så skal du se at ting får fart på seg! 
Som jeg har skrevet tidligere, får i deg 2g protein per kg kroppsvekt, 1 g fett per kg og resten kan du fylle med hva du vil. 1g prot = 4 kcal, 1 g fett = 9 kcal.


For meg høres dette litt skummelt ut, da jeg fortsatt har tankegangen til en "slanker". Dvs: for mange kalorier er skummelt. MEN jeg skal prøve meg på det hun sier og øke inntaket en liten periode og se om det skjer noe på vekta eller kroppslig forandringer. 

2 kommentarer:

  1. Fitnessbloggen har en kalkulator du kan legge inn dine tall så får du kaloriinntak tilpasset deg. Kan ikke se av spørsmål og svar at høyde er tatt med i betraktningen her.

    SvarSlett
  2. Når jeg la inn informasjonen der fikk jeg opp at kaloriinntaket skal ligger på mellom 1751 og 2012. Tror jeg kom til å øke det gradvis og ikke bare helt plutselig ligge på 2000 kalorier, da får vel kroppen sjokk...
    Dagen i dag brukes til å planlegge måltider som jeg kan spise på jobb i løpet av en dag.

    SvarSlett