Translate

lørdag 13. april 2013

Havregrøt under utvikling

Da har jeg prøvd meg på havregrøt og det er nok noen jeg kan venne meg til å like over tid.
Jeg tror problemet mitt er at det får en merkelig konsistens når det blir varmet opp og man må
kombinere det med andre ingredienser for at det skal bli en sånn smak som jeg liker det.
Prøvde å gjøre den relativ naturell første gangen for å se hva jeg eventuelt må tilføye for å få
den slik at det kan være appellerende for meg daglig.

Jeg tok 40 gram lettkokte havregryn med 1 1/2 dl vann. 5 dråper Stevia vaniljedråper 
og inn i microen på maks styrke i ca 2 minutter.

Slik ble den:


I ettertid hadde jeg på søtningsmiddel og kanel.
Tror at fremover blir det nok å blande det med melk istedenfor vann og 
kanskje tilføye moste bær, kesam, cottage cheese og/eller lignende.

Noen som vet om det smaker godt med ukokte havregryn? 
Dvs bruke dem slik de er tørre uten å varme det i microen.
Bruke det som en slags frokostblanding, som f.eks 4korn.

Jeg klarte ikke å få i meg alt sammen, men spiste vel bortimot halvparten.

Da ble det heller noe slik on the side:


:)

1 kommentar:

  1. Havregryn er jo frokostblanding. Spiste det alltid til frokost da jeg gikk på barneskolen med melk og sukker. Super godt, men nå som man er eldre tenker man i sunnere baner.

    Bruk vanilje rismelk istedenfor vann, ha i cc før du tar den i micro. Kjør intervaller i micro hvor du rører rundt etter hvert minutt eller lignende. Da får du mer kontroll på konsistensen og kan bestemme når du synes den er klar selv. Jeg liker den best når den ikke blir for tørr, klissete og limaktig. Og ikke minst MÅ man ha i kanel og kardemomme før man tar den i mikro. Samt et lag med kanel når den er ferdig. Også ekstremt godt med ferske bær og nøtter på toppen. Men det synes jeg blir fryktelig tungvint og bruker kun lerum bringebærsyltetøy uten hvitt sukker.

    Lykke til i prøving og feiling vedr. havregrøt. Det blir himmelsk straks du finner din yndlingsversjon :)

    SvarSlett