Translate

søndag 10. februar 2013

Sunne fastelavensboller

Fastelavens-søndag er egentlig ikke dag jeg har feiret, verken som barn eller voksen. Vet faktisk ikke hvorfor vi feirer det. Er heller ikke vant med fastelavensboller.

Men i år tenkte jeg å benytte med av anledningen og faktisk lage fastelavensboller ala sunt.
Det var en av årsakene til at jeg var å handlet på Sunkost i går, for jeg hadde funnet denne oppskriften tidligere i uka og ble VELDIG fristet og inspirert!

Produktene satt frem

Oppskriften

1 egg
1 eggehvite
50g mandelmel
30g fiberfin
1 dl mager kesam
1 ts fiberhusk
40g sukrinmelis
1 ts bakepulver
1 ts kardemomme

Fremgangsmåte

1. Pisk et egg med kesam
2. Bland deretter inn de tørre ingrediensene 
3. La dette stå og svelle i et par minutter
4. Stivpisk eggehvite og vend dette forsiktig inn til slutt
5. Form bollene og legg på et bakepapir. Eller bruk muffinsformer
hvis deigen er litt bløt.

Jeg brukte muffinsformer siden det var første gangen jeg lagde det. 
Men for min del var det ikke behov for allikevel, så neste gang prøver jeg uten :) 

Inn i ovnen på 200 grader i ca 15 min.


Deigen fordelt i 3 muffinsfomer

 Fresh out of the oven :)


Istedenfor krem brukte jeg vanilje kesam, 
og friske bringebær på siden.

Bon appètit! :)

Og gratulerer med dagen til alle mamma`er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar