Translate

mandag 25. februar 2013

Hvordan lykkes og motiveres til å gå ned i vekt?

Jeg vet det er mange som sliter med å gå ned i vekt og som syns det er vanskelig å komme i gang. Det er så mye man tenker på før man starter og mange (i mine øyne) gjør det på feil måte. 
Det å gå ned i vekt er ikke verdens undergang, men jeg vet selv at det er tøft når man ikke vet hvilken tråd man skal dra i først.
Derfor tenkte jeg å dele noen av mine erfaringer med dere om hvordan jeg lyktes på min vei. 
Det er nødvendigvis ikke den beste måten som gjør at du går fortest mulig ned, men det gjøre kanskje veien lettere å gå og så lenge du når målet er det vel det som er hensikten? Jeg vil at du skal se lyset i tunnelen og ikke tenke på de regnfulle dagene som vil komme en gang i blant.
Jeg vil bare at dere skal se at det ikke trenger å være ekstreme dietter som må til for å komme deg ned dit du vil.


Her er noen tips til deg fra meg:

Det første du må gjøre er å bestemme deg for at dette er noe du virkelig ønsker og vil begynne med fra og med i morgen. Ikke vent til neste mandag, neste uke eller neste mnd, men i morgen.

Vei deg 1 gang, legg deretter vekk vekten
-vei deg kun 1-2 ganger i mnd. Helst på faste dager.
-jeg har valgt den siste søndagen i mnd som min faste veiedag.  
-for meg var det mer motiverende å se et større tall enn kun noen gram fra uke til uke.

*

Finn frem målebåndet og skriv ned tallene.
-det vises nødvendigvis ikke på vekta at du har gått ned, men målebåndet kan fortelle deg noe annet. Målebåndet lyver aldri :)

*

Motiverende plagg
-finn et plagg som er alt for trangt og som du fysisk ikke kan bruke daglig. Som blir for trangt til å bruke offentlig.
-for min del brukte jeg bukser 
-bruk det som motivasjon og som mål. Prøv det igjen etter en stund, f.eks etter 1-2 mnd og se om det passer bedre. (det vil det garantert gjøre!)

*

Motstå uventede fristelser
-blir du servert noe du i utgangspunktet ikke har lyst på det, ikke spis eller drikk det! Det kan du gjøre når du har kommet i mål og ikke skal mere ned i vekt.

*

Når fristelsen blir for stor til å motstå
-når du har lyst på noe godt, kjøp det. Men i den minste størrelsen du finner. 
-finn gleden i de små øyeblikkene. Nyt det. Kjenn på smaken.
-jeg personlig klarer ikke spise bare litt hvis jeg har mye tilgjengelig. F.eks lys sjokolade kan jeg ikke kjøpe en stor plate av, da har jeg lyst på alt og spiser opp hele. Jeg har heller funnet meg et par butikker som selger små melkesjokolader og det er dit jeg går å handler hvis jeg har lyst på sjokolade. Da føler jeg at jeg har mer kontroll over situasjonen og kan beherske meg. Jeg var (og innerst inne er jeg fortsatt)et sukkermonster, men har klart å få den under kontroll.

*

Dette er veldig viktig: Ikke spis for lite! 
-Kjære, snille, søte du, du skal ikke pine deg selv ned i vekt. Dette er en prosess du også skal nyte underveis og ikke tømme deg totalt for energi og lyst for god mat. Du gjør ikke kroppen din en tjeneste ved å fylle på med for lite næring. 
-Du går kanskje fort ned i vekt der og da av å spise lite, men det kommer ikke til å vare når du begynner å spise normalt igjen. Vil du at vektnedgangen skal vare har ikke de par ekstra kg du går ned fort så mye å si, men den sammenlagte summen over en lenger periode har mer betydning. Du vil også garantert føle deg mye bedre og en stolthet når det er DU som har jobbet for å gå det ned, enn ved å drikke f.eks 3-5 shaker hver dag og at det er grunnen til at du går ned. Det er viktig å føle på denne stoltheten!
-Gå inn på greteroede.no og lage deg en profil der. Det er gratis og der kan du legge alt av mat. Kjøp deg en digital kjøkkenvekt og vei opp ALT du spiser og registrer det på GR. Jeg lover deg at du vil bli overrasket over hvor mye mat du faktisk skal spise for å få i deg nok kcal per dag. Min anbefaling til deg er å ligge på ca 1400 kcal per dag. Syns du det er vanskelig å spise nok, ikke kjøp lett produkter. Istedenfor skummet melk kjøper du lett melk osv. Men ikke kom under 1200 kcal.
Etterhvert blir det lettere å skjønne hvor mye man skal spise av hva og ting går lettere av seg selv.
Men som sagt, gjør deg en bjørnetjeneste fra starten av og spis nok.
-Mange gjør den feilen at de bestemmer seg for å gå ned i vekt og brått begynner å minke drastisk på inntaket. Det sier seg selv at du ikke vil føle deg bra når kroppen ikke får energien den trenger og "slankekuren" blir like fort droppet for kroppen skriker etter mat.

*

Drikk mye vann
-kutt ut sukkerholdig drikke og bytt det ut med sukkerfrie produkter.

*

Beveg deg så mye som mulig.
-det trenger ikke være hardtrening 5 dager i uka, men prøv å få det til at det kan utgjøre minst 30 min for hver dag. Dvs ca totalt 3 1/2 time per uke. 
-Jeg gikk lange turer hver uke, men ikke hver dag. Kanskje 2-4 ganger i uka. Jeg personlig liker å se mange km på 1 tur enn mange små km fordelt på flere turer. 
-det er viktig å ikke tenke at "hvis du ikke får trent kan du like gjerne gi opp". Begynne gjerne i det små hvis kondisen er dårlig, la oss si 15-20 min per dag. Kjenn at du blir ordentlig varm og får opp pulsen. 
-sett deg mål som du ønsker å oppnå med treningen. Finn f.eks en bratt oppoverbakke, gå denne opp og ned flere ganger. Tell hvor mange ganger du klarer å gå den opp og ned iløpet av 20 min.
Prøv å øke dette antallet hver uke, forbedringen kommer fortere enn du aner.

*

Ha delmål
-belønn deg selv med noe til deg. Noe som gjør at det er verdt jobben du har lagt inn for å komme dit du har kommet. Ikke mat, men noe annet. F.eks klær, ny pulsklokke, treningsutstyr, massasje, fotpleie ol. 

*

Tankegangen, noe av det viktigste ved vektnedgang og det aller viktigste for å holde vekta.
-når du bestemmer deg for at NÅ skal du forandre livet ditt og bli sunnere må du sette deg ned med deg selv og ta en prat. For denne gangen skal du ikke på diett, men du skal forandre livsstilen din som skal vare livet ut. Hva skjer når du har gått ned det du ønsker? Skal du falle tilbake på gamle synder og legge det på deg igjen? NEI! Du må underveis i vektnedgangen lage deg nye, gode og sunne vaner du kan leve med livet ut. Når du har nådd målet ditt er det igjen viktig med antall kalorier hver dag. Da skal du øke dette antallet og generelt spise mer mat, men ikke såpass mye at du legger på deg igjen. Vekta vil og kan da jonglere mellom +-1 kg.

*

Ha troen på deg selv
-Ikke undervurder deg selv og hva du faktisk klarer å gjøre.
-du er sterkere enn du tror og klarer mer enn du er klar over. Men vi er ikke skapt for å være 100% perfekt. Når (og jeg velger å si "når" fordi du er dømt til at det kommer et "når") du detter av laset og føler at du ikke kan komme deg tilbake på riktig spor, ikke tenk de negative tankene! 
Gjort er gjort, spist er spist og hver dag er en ny dag med nye muligheter. Du bestemmer selv hvilken vei du vil gå, men veien er kortere hvis du tar opp tråden tidlig. Vi er dømt til å gjøre "feil" en gang i blandt. Om det er at du en dag egentlig skulle spist fisk til middag, men bestemte deg for en pizza istedenfor = so what?! Bare kjenn på den følelsen du sitter igjen med og neste gang føler du at det kanskje ikke er verdt de følelsene for en pizza? Neste gang tar du kanskje bare 2 biter og ikke hele pizzaen. Det er ikke meningen at vi skal leve som roboter og det er rom for å feile. Vi må bare ikke ha så forbannade mye dårlig samvittighet for alt!

*

Det er sikkert noe jeg har glemt å nevne, men for meg er dette noe av det viktigste å forkusere på i starten av prosessen.


LYKKE TIL! :)


2 kommentarer:

  1. Tusen takk for inspirerende tanker, og mange gode råd!:)
    Et av mine råd er når jeg får søtsug, så drikk vann, puss tennene eller tygg tyggis!;)

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig! Jeg skriver bare ting som jeg selv skulle ønske noen hadde sagt til meg litt tidligere i prosessen :)
    Tyggis er noe jeg er veldig enig med deg i, skuffen på jobben er full av forskjellige smaker :)

    SvarSlett